“Hvad mon I har i dag?”
Når du handler i vores Wefood-butikker, er det ligesom en skattejagt. Og både vores frivillige og kunder holder af at gå på opdagelse i, hvad der nu kommer på hylderne.
I Wefood er frivillige og kunder altid spændt på, hvilke varer der kommer på hylderne.
”Det er altid spændende at se, hvad de har til mig – men om mandagen er det som regel kun brød, siger Niels Christian Hansen, mens han drejer ind på parkeringspladsen foran Føtex i Storcenter Nord i Aarhus.
Den pensionerede skolelærer er en af de rutinerede frivillige i Wefood-butikken i Aarhus, hvor han hver uge bruger en lang formiddag på at hente varer i fire Føtex-butikker og på Salling Groups centrallager i Holme uden for byen.
Det er alt lige fra bind og læbepomader til mel, øl og vandNiels Christian Hansen
Da han kommer ind på Føtex’ lager, bliver hans forudsigelse opfyldt: To store vogne er fyldt med brød og kager, som han læsser i den lille lastbil, før turen går videre.
”Jeg har i mange år syntes, det var noget svineri, at der bliver produceret meget mere på forhånd, end man ved, der bliver både brugt og spist,” siger Niels Christian Hansen.
Men det er ikke den eneste grund til, at han har meldt sig som frivillig i Wefood.
”Og så kunne jeg også være med til generere penge til den tredje verden … Plus det, at man kommer til at møde nogle spændende mennesker.”

Vil du være frivillig i Wefood? Læs mere her
Gå på jagt efter alt fra vaskepulver til luksusøl
I Wefood-butikken på Vesterbro Torv i Aarhus Midtby er der gang i sorteringen af dagens varer.
Birthe Worms er frivillig i butikken og har været med fra starten, hvor hendes baggrund som købmandsuddannet kommer den daglige drift til gode:
”Hver uge får vi nye slags varer, som vi aldrig har set før. Det er alt fra vaskepulver, husholdningsartikler, sæbe, hårprodukter, cremer over til dyremad, drikkevarer og mel. Der er ret mange emballager, der går i stykker, så Føtex ikke kan sælge varerne. Meget skal rengøres, der kan sidde glasskår eller fedt på, så vi bruger meget tid på at rengøre og tørre af. Men det er rigtig gode varer, vi får fra Føtex.”

Birthe Worms fortæller, at der både er unge og ældre blandt kunderne: ”Der står nogen klar hver dag, når vi åbner, for at se, hvad vi har af brød. Nogle kommer flere gange om ugen for at se ‘Hvad har I nu?’. De synes, det er spændende at gå på opdagelse i, hvad vi har fået ind på hylderne,” siger Birthe Worms.
Men priserne er også vigtige: ”Ikke mindst for de unge; det er tydeligt at se. Mange unge har apps liggende på deres telefoner og tjekker priser, mens de handler, og sammenligner med tilbud i supermarkederne

Er det madspild eller nødhjælp?
Birthe Worms mener, at de fleste kunder er bevidste om, at Wefood ikke kun handler om billige varer: ”Min umiddelbare fornemmelse er, at de unge først og fremmest kigger på madspild, mens de ældre kunder har mere fokus på nødhjælpsdelen.”
Og kunderne er klar over, at de ikke kan finde alt på indkøbslisten i Wefood: ”Vi har mange kunder, der lige kigger ind her på vej ind i SuperBrugsen, der ligger lige ved siden af, for at se, hvad vi har. Og mange af dem får lov til at lade deres fyldte indkøbspose stå her, mens de går ind og handler resten i Brugsen,” slutter Birthe Worms.
Bliv frivillig i Wefoods butiksteam
Som frivillig i Wefood er du med til at mindske madspild! Bliver du en del af vores butiksteam, står du for kundebetjening, modtagelse af varer og klargøring af butikken. Læs mere om de enkelte butikker nedenfor.