Vær med og giv håb til mennesker i nød.
9. marts 2025 går 10.000 indsamlere på gaden og samler ind til mennesker, som rammes af katastrofer.
Katastrofer, som når cykloner ødelægger husene i Malawi, og oversvømmelser smadrer årets høst i Sydsudan. Eller katastrofer, hvor krigen gør det næsten umuligt at overleve som i Libanon, Gaza og Ukraine.
Det er nemlig lige dér, midt i katastrofen, at udsatte mennesker har brug for nødhjælp for at overleve.
Vær med. Meld dig som indsamler eller indsamlingsleder og gør en verden til forskel.
Det er fantastisk at mærke gejsten og opbakningen – hos de mange mennesker, der donerer penge, men også hos alle de seje indsamlere.Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.
11.500.000 gange tak!
10. marts 2024 blev der indsamlet 11,5 millioner kroner. Pengene vil blive brugt til at hjælpe mennesker, som rammes af katastrofer, krig, konflikter og klimaforandringer.
Tak til alle, der deltog.
Mød nogle af dem, du er med til at hjælpe
Spørgsmål og svar
Har du spørgsmål i forbindelse med indsamlingen?
Find svar på de mest stillede spørgsmål nedenfor – og tøv ikke med at kontakte os! Du kan altid ringe til os på tlf. 3315 2800.
Telefontider:
Mandag: 10-15
Tirsdag: 10-15
Onsdag: 10-15
Torsdag: 10-15
Fredag: 10-15
Du kan også kontakte os på mailen besked@dca.dk.
Tak til Bilka og Føtex for at støtte Folkekirkens Nødhjælp med kontanthåndtering ved indsamlingen, så pengene når sikkert frem.
Ofte stillede spørgsmål
Kan jeg også deltage i indsamlingen digitalt?
Ja, det kan du. En digital indsamling giver dig mulighed for at samle penge ind online i tiden op mod indsamlingsdagen.
Du kan oprette en digital indsamling her: indsamling.noedhjaelp.dk.
Du kan oprette dig både som et hold (sogne, virksomheder, konfirmandhold, ungdomsgrupper m.fl.) og som privatperson. En digital indsamling kræver, at du bruger et par timer om ugen til at holde dit netværk opmærksom på din indsamling.
Hvornår på dagen samler man ind?
Du vil ofte kunne møde op et sted mellem kl. 10 og 13, hvor du får udleveret en indsamlingsbøsse eller et indsamlingsskilt og en rute i lokalområdet. Derefter er du afsted på ruten og samler ind.
Må man samle ind en anden dag?
Nej, det må man desværre ikke. Vi har kun tilladelse til at samle ind søndag d. 9. marts i 2025. Kan du ikke deltage den dag, kan du i stedet hjælpe ved at starte din egen digitale indsamling.
Hvor gammel skal man være for at samle ind?
Børn over 12 år må gå sammen to og to. Børn under 12 år må samle ind sammen med en person, der er fyldt 18 år.
Kan vi samle ind to og to?
Ja, det kan I godt. Det er ofte hyggeligt at gå sammen to og to. I kan gå sammen på den samme rute, eller I kan tilmelde jer hver sin rute og gå begge ruter sammen.
Hvad svarer jeg, hvis folk spørger, hvor mange penge der går til formålet ifm. indsamlingen?
Administrationsprocenten er 4,6%.
Administrationsprocenten beregnes af de totale omkostninger til lønninger, personale- og driftsomkostninger med fradrag af de totale omkostninger, som vedr. aktiviteter i International afdeling og Engagement i procent af den samlede omsætning.
Hvad gør jeg, hvis folk ikke har kontanter i døren?
Der er mange forskellige måder, som man kan støtte indsamlingen på, selvom man ikke har kontanter. Man kan fx støtte direkte i døren via MobilePay 114400.
Må jeg samle ind på veje, der ikke fremgår på min rute?
Du må kun samle ind hos de husstande, der er på din rute.
Hvad gør jeg, hvis jeg har problemer på ruten?
Har du udfordringer på ruten, kan du kontakt din lokale indsamlingsleder eller kontakte indsamlingsteamet på 3315 2800. Folkekirkens Nødhjælp har en forsikring, der dækker alle indsamlere under indsamlingen.
Del din indsamlingsdag på sociale medier
Tag os på Facebook eller brug @noedhjaelp på Instagram, så vi kan dele dit opslag eller din story fra dagen.