Dreng går med pinde henover udtørret jord

2021: Årets U-landskalender støtter børn i Turkana

Klimaforandringerne og kampen for at overleve i Kenyas fattige Turkana-region skaber store udfordringer for tusindvis af familier.

© Jakob Dall

Folkekirkens Nødhjælp vil med Børnenes U-landskalender 2021 hjælpe med til at vende udviklingen i Turkana, så flere børn kan få et trygt børneliv, hvor de kan leve i fred, lege og gå i skole – og få mulighed for en bedre fremtid.

Forestil dig, at din hverdag ændrer sig drastisk, fordi vejret ikke længere er, som det plejer. At dine forældre ikke længere kan skaffe mad til din familie. At du må flytte fra dit hjem og droppe ud af skolen for at hjælpe dine forældre med fysisk hårdt arbejde.

Alt sammen i håbet om, at du og din familie kan overleve. Sådan er livet nu for mange børn i Turkana-regionen i Kenya. Her er der virkelig brug for hjælp.

Hvad er Børnenes U-landskalender?


Børnenes U-landskalender er et samarbejde mellem DR, Udenrigsministeriet og en skiftende NGO, der går helt tilbage til 1962. U-landskalenderen består hvert år af en række initiativer.

Først er der den traditionsrige låge-julekalender, der sælges til fordel for et projekt for børn i et udviklingsland. Overskuddet går i 2021 til Folkekirkens Nødhjælps projekt i Kenya, som handler om, at børn i den fattige ørkenregion Turkana skal have mulighed for at gå i skole.

Derudover laver DR lærerige programmer om årets land til Ultra og Ramasjang – i 2021 en fiktionsserie ”Jagten på regnbuens farver” på Ramasjang og et dokumentarisk format ”Kenya på egen krop” på Ultra.

Udenrigsministeriet udgiver et omfattende undervisningsmateriale til 1.-5. klasse med børnebog, film, opgaver og et digitalt læringsunivers: Kenya – Børnenes U-landskalender 2021

Folkekirkens Nødhjælp har i 2021 lavet den digitale oplevelse Kenyakortet.dk som supplement til undervisningsmaterialet. Dette projekt er støttet af Ole Kirk’s Fond.

Klimaforandring, konflikter og børnearbejde

Turkana er den fattigste region i Kenya. Her lider børnene under mangel på så basale ting som mad, rent vand og lægehjælp. Samtidig er hverdagen præget af voldelige konflikter mellem nabostammer og nabolande. Derfor går rigtigt mange børn ikke i skole.

Samtidig er det et varmt og barsk område, som det lokale nomadefolk gennem århundreder har vænnet sig til at leve i balance med – sammen med deres små dyreflokke.

Men nu er Turkana hårdt ramt af klimaforandringer. Der er flere og længere tørkeperioder, og når det endelig regner, kommer der så meget vand, at store områder oversvømmes. Naturkatastroferne presser familierne og fører til brutale konflikter om de knappe ressourcer – dyr, græsning og fiskeområder.

Børnene betaler den højeste pris. Mange bliver taget ud af skolen og mange må også udføre børnearbejde et desperat forsøg på at sikre familiens overlevelse.

Projektet hjælper på flere fronter

Turkana-folket kæmper altså med flere problemer – der forstærker hinanden. Derfor er det nødvendigt at hjælpe på flere fronter samtidig for at skabe reel forbedring.

Folkekirkens Nødhjælp har arbejdet i Turkana i mange år. Med årets projekt vil de sætte ind på tre fronter: De vil hjælpe familier i området med at tilpasse sig klimaforandringerne, så kampen om ressourcerne bliver mindre. De vil hjælpe med at dæmpe de lokale konflikter – og med at få flere børn i skole. Projektet vil nå ud til 12.710 mennesker. 7.500 af dem er børn i alderen 5-7 år.

© Jakob Dall
Klimaet tvinger Turkana-folket til et nyt liv

Turkana-folket er oprindeligt et hyrdefolk, der i århundreder har levet som nomader i det enorme og tørre Turkana-område i det nordvestlige Kenya. Men i de seneste årtier er deres traditionelle levevis kommet under voldsomt pres.

Klimaforandringer og en voksende befolkning har tvunget tusinder af Turkana-familier til at opgive nomadelivet og bosætte sig mere permanent.

Mange forsøger at starte helt forfra ved at lære sig at fiske i den store Turkana-sø. Det er blevet for svært at holde dyrene i live – både på grund af lange tørkeperioder og fordi de lokale stammer stjæler kvæg fra hinanden for at overleve.

Derfor bor de fleste turkanske børn nu langs bredden af Turkana-søen.

© Jakob Dall
Sådan ser en normal dag ud for børn ved Turkana-søen

En normal børnedag begynder allerede kl. 5 om morgenen, hvor de bliver vækket, så de kan hjælpe med at fange, rense, forarbejde og fragte fisk. Enten hjemme i familien eller som lønnet børnearbejde. Om eftermiddagen og på de nætter, hvor der er fuldmåne og lys nok, kan børnene finde tid til at lege med deres kammerater. De spiller fodbold, synger, danser, fortæller historier og leger traditionelle lege som brydning og Eweite (kapløb).
 
Kun yderst få Turkana-børn får en uddannelse. De kommer kun sjældent eller slet ikke i skole. Det er særligt pigerne, som holdes hjemme. Alle børn har ret til en uddannelse, uanset hvem de er og hvor de bor. Men i Turkana er der kun meget få og ekstremt fattige skoler, og mange børn skal gå langt for at komme dertil.

© Jakob Dall
Turkana i tal


Turkana ligger i det nordvestlige hjørne af Kenya og grænser op til Uganda, Sydsudan og Etiopien.

– 82 % af Turkana-folket anslås at være analfabeter
– 28 % lider af akut underernæring
– 95 % lever under fattigdomsgrænsen
– Kun halvdelen af børnene på 5-7 år går i skole
– 60-80 % af børnene i skolealderen laver børnearbejde
– Der er tørt og meget varmt året rundt
– Det regner kun 250 mm om året – og når regnen endelig kommer, falder der ofte så meget, at det skaber oversvømmelser


Sådan fungerer projektet

  • Turkana-familierne skal have en indtjening og mad på bordet – også når naturkatastroferne rammer. De vil få fiskeudstyr, de vil få undervisning i fiskeri og i opdræt af geder og kyllinger, og de vil få hjælp til at lave køkkenhaver med afgrøder, der kan tåle klimaet.
  • Børnene skal i skole i stedet for at ende som børnearbejdere eller prostituerede. Deres forældre vil få viden om, hvorfor det er så vigtigt at sende børnene i skole, og de får låne-sparegrupper, der fungerer som små banker i lokalsamfundet.
  • Børnene og deres familier skal have et fredeligere lokalsamfund. Blandt andet vil børn i hele området blive bragt sammen på tværs for at lege, dyrke sport og blive venner. Det skaber en fredeligere hverdag og mere ro til at fokusere på skolen. Forældrene inviteres til dialogmøder på tværs af landsbyer for at finde fredelige løsninger på konflikter og klimaudfordringer.
  • Børn skal få adgang til renoverede skoler, som har nok bøger, tavler, borde og stole, og hvor alle har adgang til håndvask, toiletter og legeområder. Desuden vil lærerne få efteruddannelse, så undervisningen bliver bedre.

Gå på opdagelse i Kenya

Som et supplement til Børnenes U-landskalender er der i år blevet produceret et interaktivt Kenya-kort.

Kenyakortet er en underholdende platform, hvor du med dine børn eller børnebørn kan dykke ned i det alsidige land Kenya

Her kan I få mulighed for at sammenligne hverdagslivet i Danmark og Kenya. I kan gætte med på, hvem der spiser mest kød, hvilket land der har flest busser, og hvor mange børn der går i skole i hvert land.

I finder også en opskrift på græshoppekiks, videoer om Folkekirkens Nødhjælps arbejde i Kenya og mulighed for at farvelægge flotte illustrationer.

I løbet af november og december bliver der desuden afholdt tre live-udsendelser med tv-værten Anna Lin og spændende gæster, som I kan se eller gense.

Besøg Kenya-kortet her

Twitter LinkedIn Facebook