Midt i København på Nørrebros travle gader ligger The -able. Et showroom med alt fra håndsyede stofservietter fra Syrien til hånddrejede kopper fra Libanon. Bag de flotte kreationer står Kirstine Kruse, som i 2022 grundlagde virksomheden med ønsket om at gøre en positiv forskel ude i verden.
The -able er nomineret til Invest in Women Award
Med The -able er Kirstine Kruse nomineret til årets Invest in Women Award, som Folkekirkens Nødhjælp har stiftet sammen med Femina.
Formålet med prisen er at fejre de danske, kvindelige iværksættere, der skaber positiv forandring gennem innovation, bæredygtighed og har en stærk vision for bedre fremtid.
Talent midt i kaos
Det lå nødvendigvis ikke i kortene, at Kirstine skulle blive selvstændig. Men da hun i slut 20’erne arbejdede i en flygtningelejr i Grækenland, så hun det store talent blandt mennesker på flugt. Hun begyndte at købe og sælge håndlavede træspartler af Iqbal, der var flygtet fra Afghanistan.
Da Kirstine vendte hjem til Danmark igen, var det juletid. Hun så et problem i, at virksomheder gav overflodsjulegaver uden mening og kvalitet. ”Det måtte kunne gøres bedre” tænkte Kirstine.
De her mennesker er så talentfulde. Og alligevel er det eneste, de får lov til at lave er at agere som oversættere for os, der arbejder som nødhjælpere i flygtningelejren.
Produkter med dybere betydning
Ideen bag The -able udspringer af møder med mennesker i flygtningelejre, og at se deres store talent og drømme. Hos The -able bliver der solgt produkter, som ikke kun er smukke, men som også bærer en historie.
Til hvert produkt følger en lille seddel med historien om personen bag produktet. Kirstine håber, at The -able kan skabe samtaler og sprede håb. Hun har set, hvordan det gør en forskel, når man køber produkter, der støtter et større formål.
Kirstine ser nemlig, hvordan stoltheden lyser ud af kunstnerne, når hun deler, at deres produkter er blevet solgt, rost eller pakket til en kunde.
Succes er ikke nødvendigvis vækst
For Kirstine handler succes ikke kun om vækst, og The -able skal ikke vokse for enhver pris. For hende handler det lige så meget om, om man gør et problem mindre. Hun vil gerne slå et slag for, at en virksomhed ikke kun skal måles på, om de vækster, men også om de gør et problem mindre.
Det er en succes for The -able, hvis hverdagen bliver
mindre håbløs for mennesker på flugt. Hun ønsker at give dem flere muligheder,
skabe håb og starte en vigtig samtale.
“Kvinderne bag produkterne får en løn, der gør det muligt at sende deres børn i skole. Det gør en forskel. Bliver vi mere bevidste om, hvad vores penge kan bidrage til, så er det i sig selv en stor succes”
Mennesket kommer først
Hvor betyder The -able?
Navnet The -able referer til, at et menneske på flugt er mere end deres juridiske status. De bliver ofte kun refereret til som flygtninge, uden at man tager højde for mennesket bag.
The -able skal symbolisere, at de er mere end det. De er capable, knowledgeable, remarkable og meget meget mere.
Hos The -able er det menneskerne, der kommer først, uanset om der skal købes, sælges eller udvikles produkter. Kirstine arbejder direkte med kunstnerne, hvilket betyder, at flere penge går til dem, der har brug for det. Der er ikke en masse, der skal tjene penge på et salg.
Faktisk ser Kirstine det som et positivt salgsargument, at virksomheden kun består af hende.
Kirstine besøger jævnligt kunstnerne. Hun rejser blandt andet til Libanon for at besøge Mouna og Hala, som producerer stofservietter og tasker. Det vækker begejstring, når hun kan fortælle, at der er brug for flere produkter. Og de bliver stolte, når de hører, at deres tasker bliver båret af kvinder i Danmark.
Kunstnerne bliver så glade, når de hører, at nogen har købt deres produkt. Det er virkelig magisk.
For Kirstine betyder det noget, at der findes en pris som Invest in Women, som Folkekirkens Nødhjælp har stiftet sammen med Femina. Hun synes, det er forfriskende, at prisen sætter fokus på virksomheder, der vil gøre en forskel og skabe opmærksomhed om vigtige emner.
Kirstine håber, at hendes forretning kan inspirere flere til at tage springet ud i iværksætteri.
Kirstine ønsker, at The -able er med til at starte samtaler om mennesker på flugt, men også skaber produkter, som folk oprigtig synes er smukke. For hende ligger succesen også i de små øjeblikke, hvor nogen på et marked tager en kop op og roser den.