Om indsamlingen
Er du medlem af Facebook-gruppen?
Vi har en Facebook-gruppe til erfaringsudveksling og hurtige beskeder mellem indsamlingsledere i hele landet.
Meld dig ind i gruppen på; www.facebook.com/groups/fknindsamling
Folkekirkens Nødhjælp har siden 1999 haft en årlig husstandsindsamling, som mange steder går ud fra sognene og kirkerne i Danmark.
Dette års indsamling fandt sted søndag den 12. marts, hvor sol og forårsfornemmelser dannede rammen for Folkekirkens Nødhjælps store indsamlingsdag. Her blev der samlet 11 millioner kroner ind til organisationens arbejde i bl.a. Ukraine, Syrien og på Afrikas Horn.
Det er 25. gang, at Folkekirkens Nødhjælps indsamling finder sted. Der har i 2023 været indsamlingssteder cirka 600 forskellige steder rundt i hele Danmark, og op mod 10.000 indsamlere har valgt at bruge et par timer af deres kolde, solrige søndag på at samle ind til mennesker i nød.
Siden den første landsindsamling er der samlet mere end 250 millioner kroner ind til verdens mest udsatte mennesker.
Kontakt
Skriv til sogneindsamling@dca.dk eller ring til os på tlf. 3315 2800
Ofte stillede spørgsmål for indsamlingsledere
Hvad er FISK?
FISK er dit værktøj som indsamlingsleder. Her finder du alt lige fra;
· Bestilling af materialer
· Vejledninger til erhvervssamarbejde
· Information om årets indsamling
· Hjælp til hvervning af indsamlere
· Indrapportering af resultater
Og meget mere!
Hvordan får jeg adgang til FISK?
Når du har tilmeldt dig som indsamlingsleder, vil du blive oprettet i vores system, hvor du herefter vil modtage loginoplysninger til FISK.
Hvilke arbejdsopgaver har jeg som indsamlingsleder?
Som indsamlingsleder er din vigtigste opgave at rekruttere indsamlere og sørge for, at de får en god oplevelse. Derudover er der praktiske opgaver såsom materialebestilling, uddeling af ruter og sørge for et mødested. Du finder en mere detaljeret tjekliste til hvilke opgaver, du som indsamlingsleder har fra december til marts i indsamlingslederhåndbogen, som ligger i værktøjskassen i FISK.
Hvordan rekrutterer jeg indsamlere?
Gør altid brug af dit lokalområde. Du har bedst kendskab til området, og måske kender du allerede nogen, som ville være interesseret i at samle ind til verdens fattigste. Snak derfor med dem du i forvejen kender. Du kan med fordel række ud til den lokale kirke, FDF’ere, spejdere m.m. Du kan også bruge FISK, som er indsamlingsledernes værktøj. Her kan du sende mails ud til indsamlerne og give dem information omkring indsamlingen.
Hvordan opretter jeg nye ruter?
Start med at logge ind i FISK. Når du er kommet ind i FISK, skal du trykke ”Område”, som du finder i toppen af siden. Herefter går du ned i bunden af siden, hvor du i højre side trykker ”GÅ TIL RUT”. Her får du en oversigt over sognet og kan gå videre til ”Opret ny rute”.
OBS: Hvis der i forvejen ikke er lavet ruter i dit sogn, vil den sende dig til et tilfældigt postnummer i Danmark. Kontakt nsbe@dca.dk hvis det er tilfældet.
Hvor bestiller jeg materiale til indsamlingen?
Du bestiller materiale i FISK. Start med at logge på FISK. I toppen af siden klikker du på “Materiale“. Herefter vælger du hvilke materialer, som du vil bestille. Materialerne ankommer med posten til den angivne adresse.
Hvordan gør jeg indsamlingen i vores Sogn kontantløs?
Du som indsamlingsleder skal træffe beslutningen om jeres indsamling i sognet skal foregå uden kontanter. Det vil sige, at I siger nej til muligheden for, at folk kan donere mønter og sedler. Vælger i denne løsning, skal I bestille indsamlingsskilte med et tilknyttet mobilepaynummer.
Hvor afleverer jeg de indsamlede kontanter?
Du skal aflevere de indsamlede kontanter i et af Salling Groups varehuse. Du skal inden indsamlingen ind på “Kontanthåndtering” og vælge din nærmeste Føtex eller Bilka.
Kan jeg samarbejde med lokale butikker/virksomheder?
Ja, meget gerne. Ræk endelig ud til dit lokalområde, og hør, hvordan butikker/virksomheder bedst mulig kan støtte jeres indsamling i sognet. Har du brug for vejledning til, hvordan du henvender dig til virksomhederne, finder du det det inde i FISK, i den mappe, som hedder “Lokalt erhvervsliv”.