Bliv indsamlingsleder

Og få erfaring med projektledelse og frivillige

Bliv indsamlingsleder
©Mikkel Østergaard

Vores næste indsamling er 11. marts 2018. Er du interesseret i at være organisator i dit lokalområde, så udfyld tilmeldingsblanketten her eller kontakt os endelig for at høre mere på 33 18 77 66 eller [email protected].

Vil du læse mere om indsamlingen, så se her: Indsamling 2017 - Gør som 20.000 andre danskere, vær med!

Opgaver som indsamlingsleder

I store træk skal du som indsamlingsleder:

  1. Finde et egnet indsamlingslokale
  2. Skaffe et lille team, der hjælper dig på dagen
  3. Hverve indsamlere og skabe synlighed om indsamlingen
  4. Tjekke materialer og printe ruter
  5. På dagen tage imod indsamlere, uddele indsamlingsbøsser og tælle penge op

Du er værten

At organisere indsamling i sit lokalområde svarer til at arrangere et lille event. Eller til at skulle have gæster. Det er dig, der holder styr på alle trådene. Du sørger for et sted at være, inviterer i god tid, planlægger dagens gang og beværter eventuelt med lidt lækkert. Og så er du sammen med dit team vært på selve indsamlingsdagen. Altsammen gode erfaringer at tage med videre eller sætte på CV’et.

Indsamlingsstedet er typisk ved den lokale kirke eller i foreningslokaler. Vi kalder vores indsamling ’Danmarks hyggeligste’, for vi har flere men mindre indsamlingsområder end andre landsindsamlinger. Det giver tid til kaffe og snak med indsamlerne, så dagen bliver en god oplevelse for alle.

Start op i det nye år

Du behøver ikke tænke på dit ’projekt’ hele året rundt. Opgaverne kan fint lægges inden for årets første tre måneder.

I JANUAR:

  • Bestil materialer
  • Påbegynd hverning af indsamlere, fx ved at ringe til dem fra sidste år. Vi kan også hjælpe med det.
  • Er der ikke bestilt lokale (samme som sidste år), skal det gøres.

I FEBRUAR:

  • Skab opmærksomhed om indsamlingen i lokalområdet – fx ved at hænge plakater op i kirken og på biblioteket.
  • Spørg evt. butikker i lokalområdet, om de vil donere lidt spiseligt til indsamlerne.
  • Materiale (som fås af Folkekirkens Nødhjælp), kan sendes til lokalpresse og deles på sociale medier. I de fleste sogne hjælper en kommunekoordinator med mediedækningen.

I MARTS:

  • Ruter tjekkes og printes sammen med tjek ind-kort.
  • Sørg for, at der er tænkt på kaffe, te, saft og eventuelt lidt kiks, slik eller frugt. Nogle kirker har et lille beløb afsat til formålet, og ellers kan du prøve at spørge lokale virksomheder om at sponsore eller få en ven til at bage.
  • De sidste indsamlere skal i hus, og dem der allerede er tilmeldt, kan du sende en lille hilsen om, at I snart ses.

11. MARTS går det løs. Du og dit team (et par venner, familie eller tidligere indsamlere) tager imod indsamlere, udleverer ruter og tæller penge op. Tag gerne nogle billeder og del stemningen og de gode historier fra dagens forløb med #nødhjælp. Og så går turen i banken med de indsamlede penge og vi sidder klar til at høre resultatet inden kl. 20.

Du gør en verden til forskel

Som indsamlingsleder kommer du med på et stærkt hold af 900 lokale koordinatorer, der sammen med cirka 20.000 indsamlere gør en stor forskel for mennesker i nød. Siden første indsamling i 1999 har vi samlet 224 millioner ind.

Der er som indsamlingsleder mulighed for at komme med på en rejse, hvor vi besøger nogle af Folkekirkens Nødhjælps projekter og med egne øjne ser, hvordan pengene gør forskel.

”Vi besøgte blandt andet en landsby, hvor en gruppe frivillige lærere giver ekstra undervisning to dage om ugen. Flere hundrede børn og forældre råbte svarene i kor, så man fik gåsehud. Fantastisk syn. Uddannelse er jo nøglen til en bedre fremtid”.

Indsamlingsleder Jakob Bækgaard var med i Malawi i 2016

Bliv indsamlingsleder