Sundra Essien, stifter af Isangs

Solidaritet på hylderne: Isangs tror på en ny vej for virksomheder

På Vesterbro eksperimenterer Sundra Essien med en virksomhedsmodel, der går imod strømmen – og stiller spørgsmål ved vækstens pris.

På en stille gade midt på det ellers travle Vesterbro i København ligger en butik, der dufter af urter, olier og “håndlavede” ambitioner. Bag disken står Sundra Essien – tidligere menneskerettighedsadvokat, underviser på Copenhagen Business School og nu stifter af Isangs, en virksomhed, der laver økologisk og fairtrade hår- og kropspleje.

Isangs er nomineret til Invest in Women Award

Sundra Essien er med Isangs nomineret til årets Invest in Women Award, som Folkekirkens Nødhjælp har stiftet sammen med femina.

Formålet med prisen er at fejre de danske, kvindelige iværksættere, der skaber positiv forandring gennem innovation, bæredygtighed og har en stærk vision for en bedre fremtid.

Læs mere om prisen, og se resten af de nominerede

Sundra startede virksomheden i 2012 med målet om at skabe bæredygtige produkter, der virker. Men Isangs er mere end en nichebutik med naturlige produkter. Det er et levende eksperiment i, hvordan man kan drive virksomhed efter principperne i degrowth – idéen om, at økonomisk vækst ikke bør være målet i sig selv.

Isangs er et godt showroom for at vise, at man kan drive virksomhed på en anden måde.

“Isangs er et godt showroom for at vise, at man kan drive virksomhed på en anden måde,” fortæller Sundra med passion i stemmen.

Hvor kommet navnet Isangs fra?

Butikken Isangs er opkaldt efter ejeren Sundras bror, Isang, som mistede livet i en bilulykke i 2004. “‘Isang’ er et gammelt Efik-ord fra vores families sprog i Nigeria og betyder ‘rejse’. Det føles særligt symbolsk,” fortæller Sundra. Hun tilføjer: “Min brors glæde og medfølelse præger i høj grad, hvordan jeg driver Isangs. Det er en smuk hyldest til ham.”


Isangs X Folkekirkens Nødhjælp: ‘Solidarity Soap’

I samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp har Isangs udviklet en ny økologisk sæbe af fairtrade olivenolie fra Palæstina, sheabutter fra et kvinde-kooperativ i Ghana og og Babassu-olie fra et kvinde-kooperativ i Brasilien.

Køb sæben hos Isangs

En ny måde at tænke virksomhed på

Isangs arbejder ud fra en alternativ forretningsfilosofi, som vil gøre op med vækst-tankegangen. “Min mening – og meget forskning antyder det samme – er, at et af de største problemer for kloden ikke er, hvad vi producerer, men hvor meget af det – og hvor store produktionerne bliver. Vækst er et grundlæggende problem, når vi taler om bæredygtighed.”

Degrowth handler om at skrue ned for overproduktion, overforbrug og den konstante jagt på “mere”.

For Sundra betyder det blandt andet, at Isangs ikke skal vokse ubegrænset – faktisk har hun af flere omgange trukket sig fra forhandleraftaler og nedskaleret bevidst. “Jeg laver ikke flere produkter, end jeg kan nå at lave med mine hænder, og vi har en fysisk begrænsning i form af lokalerne. Det er en del af pointen.”

Vi laver ikke flere produkter, end jeg kan nå at lave med mine hænder.

Fra sæbe til systemkritik

Hud- og hårpleje, forklarer Sundra, er en ideel branche at arbejde med, når man vil starte samtaler om overforbrug og værdikæder: “Alle bruger det i en eller anden form – tandpasta, sæbe, shampoo. Derfor er det en god måde at få folk til at tænke over, hvilke konsekvenser vores forbrug har ude i verden.”

Sundra synes, det er problematisk, at vi som samfund fokuserer på at finde frem til enkelte gyldne løsninger på vores klima- og miljøudfordringer. Sundra peger på elbiler som eksempel:

“Elbiler bliver set som den gyldne løsning på mere klimavenlig transport. Men elbilerne løser ikke grundproblemet. For hvis alle kører elbiler, så står vi bare og mangler en ny ressource på et tidspunt, som fx jordmineraler i Congo til elbilernes batterier.”

Sundra påpeger, at de mennesker, der har det mindste CO2-aftryk i verden, er dem der bruger og forbruger mindst. Det er ikke dem, der kører elbil eller køber klimavenligt. “Mere komplekst er det ikke,” afslutter hun.

Sundra Essien med sin Solidarity Soap

“Jeg vil gerne give virksomheder et sprog og vise det gode eksempel med Isangs”

Et nyt sprog for erhvervslivet

Isangs vil gerne være med til at give virksomheder et nyt sprog – et sprog for degrowth, descaling og zero growth. “Bliv opkøbt eller opkøb andre – eller dø. Det er de muligheder, der er for virksomheder. Men det passer ikke. Du kan også have en stabil virksomhed, der ikke vækster.”

Bliv opkøbt eller opkøb andre – eller dø. Det er de muligheder, der er for virksomheder. Men det passer ikke.

Det handler om at gå langsommere, mere bevidst til værks. At forstå produkters reelle omkostninger – ikke kun i kroner og øre, men i arbejdskraft, ressourcer og natur. “Vi har mistet forbindelsen til, hvad ting egentlig er værd. Det er nemmere at være ligeglad, når du ikke selv skal dyrke bomulden eller høste maden.”

“Jeg vil gerne give virksomheder et sprog og vise det gode eksempel med Isangs,” siger Sundra. Et sprog, der gør det muligt at tale om at gøre ting mindre, langsommere – og bedre.

Tre begreber om alternativ økonomi

Degrowth (afvækst)
En økonomisk og politisk tankegang, der argumenterer for, at uendelig økonomisk vækst ikke er bæredygtig. I stedet for at forbruge og producere mere, bør samfundet fokusere på livskvalitet, lighed og miljømæssig balance.

Descaling (nedskalering)
En praktisk tilgang, hvor man reducerer produktion, forbrug og infrastruktur i mindre skala for at mindske pres på naturressourcer og klima. Det handler om at gøre ting mindre – både fysisk og organisatorisk – for at leve mere bæredygtigt.

Zero Growth (nulvækst)
Et økonomisk mål, hvor BNP ikke vokser, men heller ikke falder. Ideen er at stabilisere økonomien på et niveau, der er økologisk og socialt bæredygtigt – hverken ekspansion eller krise, men balance.

Twitter LinkedIn Facebook