© DanChurchAid

Mælkeværdikæde i Etiopien

Udvikling af ernæringsrig yoghurt skal bidrage til fødevaresikkerheden i Etiopien. I et bredt partnerskab sikres fokus på hele mælkeværdikæden og projektets bæredygtighed.

I et stærkt partnerskab er Arla Foods Ingredients, Dansk Industri, Folkekirkens Nødhjælp og Global Alliance for Improved Nutrition (GAIN) gået sammen om at udvikle en ernæringsrig yoghurt. Projektet skal fremme lokal produktion og hjælpe udsatte børn og kvinder i kampen mod underernæring i Etiopien.

Et sundt og konkurrencedygtigt produkt

Projektet hedder GAIN Access to better diary og partnerskabet er inspireret af Verdensmål 2 (stop sult) og Verdensmål 8 (bæredygtig vækst). Derfor kommer selve yoghurtproduktionen til at foregå i Etiopien, hvor der er et stort potentiale for at udvikle mejerisektoren. Yoghurten skal være et sundt og konkurrencedygtigt produkt.

Den bæredygtige forretningsmodel er et innovativt værktøj i kampen mod sult, som skal komme både lokale landmænd og mejerier til gode. Projektet vil medføre øget indtjening og bedre levevilkår for mindst 400 bønder, som skal producere mælk til yoghurten.

Youghurt skal forebygge underernæring

I dag anslås det, at op mod 40% af alle børn i Etiopien lider af kronisk underernæring. Underernæring i barnets første to leveår kan forårsage nedsat fysisk vækst og nedsat mental udvikling. Med en vitaminrig yoghurt, som også er billig, håber partnerne at kunne hjælpe børn og kvinder, som har brug for bedre ernæring.

Kernen i projektet er innovation og vidensdeling mellem danske og etiopiske partnere, og er derfor et godt eksempel på, hvordan ansvarlig forretningsførelse og produktudvikling kan gå hånd i hånd.

Et bredt partnerskab sikrer projekets kvalitet

Arla Foods Ingredients bidrager til projektet med viden om produktudvikling og fødevarer. Folkekirkens Nødhjælps rolle er at sikre øget indtjening og bedre levevilkår for lokale mælkebønder og fremme en social bæredygtig tilgang. Dansk Industri bidrager med forretningsmodellen, imens GAIN sikrer, at produktet har det rigtige næringsindhold og når frem til de mennesker, der har størst behov.

Den langsigtede vision er at drive bæredygtig forretning i tråd med FN’s verdensmål. Målet er at sikre en langsigtet forbedring af sundheden og levestandarden for befolkningen i Etiopien.

Projektet er blevet til med støtte fra Danida Market Development Partnerships og løber over fire år. Det forventes afsluttet i 2021, hvor yoghurtproduktionen skal kunne drives af lokale virksomheder på markedsvilkår.

Projektet er støttet af Udenrigsministeriet

Projektet er finansieret af det danske Udenrigsministerium via Danida Market Development Partnership puljen. Implementeringen sker fra 2017-2021. Læs mere her: GAIN Access to Better Dairy – DMDP