Wefood bugner med alt fra bøger til surdejsbrød

Vi har sendt vores folkeskolepraktikant Johanne på arbejde i Wefood, og hun har skrevet om overskudsvarernes vej fra madspild til marked.

Wefood er en række forretninger drevet af frivillige, der skaber et billigere alternativ til det almene supermarked med det gode formål at reducere madspild og samtidig hjælpe verdens fattigste.

Morgenen er isnende frisk, da Wefood-varevognen klokken lidt i otte kører ind på parkeringspladen. Nemlig.com er dagens første destination. Det er starten på den daglige rutine rundt til de forskellige mad-producenter, Wefood henter varer fra. Nemlig.com-lagerbygningen tårner sig op og kaster lange skygger hen over de mange lastbiler, der langsomt finder sig til rette på den store parkeringsplads.

Kasser fyldt med alverdens forskellige madvarer ligger og afventer deres fornyede liv inden for den nærmeste dør. Frank Petersen, der er ansvarlig for at skaffe varer til Wefood og er dagens chauffør, fortæller, at de ikke har kontrol over, hvilke madvarer Nemlig.com udleverer. Hver dag er det en overraskelse der venter dem i lagerrummet.

Behandling af varer

Klokken 09:13 er varevognen så småt ved at være fyldt op med varer. Alle varer er pakket, og nu går turen til Føtex. Bag rettet fortæller Frank, at Wefood hver dag besøger to Føtex-forretninger og én Nemlig.com-forretning.

En mand kører overskudsvarer ud til en varevogn
Foto: Johanne Leonora Machon Wandall

Det er typisk brød, Føtex leverer til Wefood. Det skyldes, at Føtex lover deres kunder friskbagt brød hver dag, så hvis bagværket er én dag gammelt, kan de ikke bruge det til noget. Men det kan Wefood.

Når Wefood modtager varer, skal de ikke forberedes på nogen speciel måde. Det handler om at sortere de dårlige varer fra og sælge resten. Supermarkeder kan godt finde på at smide en hel pakke frugt ud, hvis et enkelt stykke har fået en bule. For Wefood er det ikke et problem bare at sortere det dårlige stykke frugt fra.

”Wefood efterlever ikke det perfekte,” siger Frank. Her accepterer man også det ‘rå look’.

De frivillige

Da uret slår 09:20, vender Wefood-vognen køleren mod Wefood-butikken på Nørrebro. Det er nu tid til at fordele varerne i de forskellige butikker.

”Nørrebro-butikken er en af de større butikker, så den skal have flest varer,” fortæller Frank.

De frivillige, der allerede står i butikken, møder både os og varerne med energiske smil og skynder sig at hjælpe med at bære varerne indenfor. Et par minutter senere bugner lokalet med æsker fyldt med daggammelt bagværk.

Tilbage i bilen fortæller Frank livligt om de frivilliges arbejde. Alene i København er der omkring 300 frivillige. I Jylland er der yderligere cirka 300 frivillige, der er fordelt i butikkerne i Aarhus, Aalborg og Vejle. Frank fortæller, at de frivillige generelt er gode til at styre butikkerne selv. Wefood stræber efter at være så selvkørende som muligt.

En del af dem arbejder som leverandører, andre har opgaver som vareopsætning, kassebetjening, rengøring – og andre står for prissætningen. De skal løbende vurdere, hvor meget en vare er værd. En del af de frivillige danner også et butiksteam. Det er lederteamet. Dem der kommunikerer med nye og kommende frivillige og tjekker mailboksen efter nye tilmeldinger til den gode sags tjeneste. De frivillige arbejder normalt mellem tre og fire timer per vagt.

Hellere redde for meget end slet intet

En time og en tur til Nørrebro og Fisketorvets Føtex senere, er Wefoods redningsaktion fuldført. Varevognen er parkeret uden foran Sydhavn-forretningen, hvor de nye varer skinner i det skarpe sollys på hylderne. Claus Wedel Petersen, der er butikskoordinater, går stille rundt og retter på de sidste ting, inden klokken slår 11:00, og de første kunder ankommer.

Butikken bugner med alt fra bøger til surdejsbrød, og man kan næsten ikke undgå at blive slået ud af kurs ved tanken om, at alt det kunne være endt i skraldespanden. Heldigvis bliver 99 procent af alt det, der er i Wefood-butikkerne, solgt.

Frank fortæller, at der i sjældne tilfælde er nogle varer, de er tvunget til at smide ud, fordi de simpelt hen er blevet for gamle. Men hellere redde 85 procent og miste 15, end slet ikke at redde noget.

Wefood giver virksomheder, der normalt skiller sig af med deres overskudsvarer ved hjælp af en skraldevogn, muligheden for at gøre noget godt for verdens fattigste, for klimaet og for sig selv.

Det er en flok forretninger drevet af hårdtarbejdende frivillige og støttet af kunder, der nyder godt af de lave priser og det gode formål. Overskuddet går nemlig til Folkekirkens Nødhjælps arbejde i verdens fattigste lande. Det er Wefood.

Inventar i Wefood-butik
Foto: Johanne Leonora Machon Wandall

Twitter LinkedIn Facebook