I 2006 opstod en ny idé hos Folkekirkens Nødhjælp. Idéen blev til starten på Giv en Ged, og starten på at give velgørenhed som gave.
Helt ny ide at give velgørenhed i julegave
På en masterclass om innovation så daværende fundraiser hos Folkekirkens Nødhjælp en avisoverskrift fra en engelsk avis, hvor der på dansk stod ”Årets julegaver er en iPod og en ged”. Når man købte en ged, donerede man til velgørenhed, samtidig med man gav en julegave. Idéen ide skulle med hjem til Folkekirkens Nødhjælp.
Jeg tænkte straks, at den ide skal jeg bare hjem og sætte i værk til jul i Folkekirkens NødhjælpKim Skytte, daværende fundraiser hos Folkekirkens Nødhjælp
Hvad er Giv en Ged?
Giv en Ged er et udvalg af velgørenhedsgaver, der bliver justeret efter behov. Det er bl.a. solcellelamper, kyllinger og katastrofepakker. Det er også muligt at købe kunstplakater. Gavekøbet fungerer som en donation til et af Folkekirkens Nødhjælps projekter rundt om i verden.
I vores webshop har vi et stort udvalgt af Giv en Ged-gaver.
Det krævede dog tålmodighed at omsætte idéen til et færdigt produkt. Alle kunne se, at ideen var god, at den fortjente at blive udviklet ordentligt. Først et år senere, i 2006, blev Giv en Ged lanceret.
Konceptet bestod af et udvalg af velgørenhedsgaver præsenteret med foto og pris, så det lignede et velkendt varekatalog. Det var helt nyt, at en udviklingsorganisation solgte nødhjælp som et produkt, man kunne lægge under juletræet. Nu kunne man give en donation i julegave.
Ideen kom i alle medier
Hvad var det nu for noget, at man skulle donere til velgørenhed ved at give en gave? Folkekirkens Nødhjælps daværende generalsekretær var inviteret i Go’ Morgen Danmark for at fortælle om Giv en Ged. Med sig i studiet havde han lånt en ged, og historien eksploderede derefter.
Geden solgte for 10 millioner det første år, og efterfølgende har over 150.000 købt Giv en Ged-gaver.
Solgte for 10 millioner kroner første år
I 2006 gav mange familier hinanden rejser, biler og samtalekøkkener, da pengene var gode. Det føltes derfor også helt rigtigt at give en gave, der gjorde en forskel hos mennesker i nød.
Med gede-kampagnen lykkedes det at gøre organisationen relevant for unge. Allerede det første år blev der solgt velgørenhedsgaver for 10 millioner kroner. Gaverne støttede det langsigtede, bæredygtige udviklingsarbejde – normalt støttede folk kun katastrofearbejde.
I første omgang var det landsbyer i Malawi, der blev udvalgt til at modtage geder og undervisning i gedehold. Efterfølgende udviklede det sig til flere lande.
Ideen genererede mange spørgsmål
Efter lanceringen af Giv en Ged, blev geden hurtigt det store samtaleemne. Både hjemme i Danmark og ude i verden.
Mange begyndte at stille spørgsmål til konceptet: Hvor blev gederne egentlig købt? Kunne man få for mange geder? Og ville de sprede ørken, når de åd sig gennem i forvejen udpinte områder?
For at finde svar rejste Folkekirkens Nødhjælps til Malawi for at se, hvordan geden påvirkede en familie. Resultaterne var tydelige. Geden skabte ikke problemer – de skabte muligheder. For mange familier var geden vejen ud af fattigdom.
Giv en Ged blev større
Siden lanceringen i 2006, er gavekataloget blevet justeret hvert år efter behov. Det er blevet til klimagaver, solcellelamper og benproteser. Nogen er stadig en del af gavekataloget den dag i dag.
Konceptet blev yderligere udvidet med samarbejder med virksomheder og kunstnere. Det betød, at man, sammen med velgørenhedsgaven, også fik en fysisk gave, der kan gives eller lægges under juletræet.
Det blev til alt fra kunstplakater til chokoladegeder, der fungerede som mandelgave, julegave eller en donation. Et år var det DIY-gaver med perlegeder, så bedsteforældrene kunne få perleplader lavet af barnebarnet og en ged i samme gave.
Giv en Ged er nødhjælp i en form, der er nem at først. Derfor køber folk sig ind på idéen.
Giv en Ged er kommet for at blive
I dag er Giv en Ged-kataloget en vigtig del af Folkekirkens Nødhjælps arbejde, og den gør en forskel mange steder i verden. I dag arbejder vi bl.a. i Ukraine, Nepal, Malawi og Gaza, og Giv en Ged-kataloget rummer alt fra geder og kyllinger til sokker og plakater.
Alle gaver har et fælles formål om at hjælpe mennesker i nød.
Successen med Giv en Ged fortsætter endnu, og vi er heldige at have vores ambassadører med på rejsen. Vores ambassadører har valgt at bruge deres stemme og platform til at sprede budskabet om Giv en Ged og vores arbejde i verdens brændpunkter.
Vores ambassadør Bodil Jørgensen om Giv en Ged
Bodil Jørgensen er en af Folkekirkens Nødhjælps engagerede ambassadører. I videoen fortæller hun om, hvorfor det betyder så meget at give en ged. Det er faktisk en ret stor gave.