Grace Peto fra Kenya holder et af hendes gedekid

Velgørenhedsgaver – en brægende succes

Det var helt nyt, da Folkekirkens Nødhjælp satte geder til salg op til julen 2006. Nu er de symbolske gaver vokset ind i Folkekirkens Nødhjælps dna.

© Bax Lindhardt
Hvad er Giv en Ged?

I 2006 lancerede Folkekirkens Nødhjælp kampagnen Giv en Ged. Et udvalg af velgørenhedsgaver, der bliver justeret efter behov: solcellelamper, skolebænke, geder og katastrofepakker.

Når du eksempelvis køber en ged, får du et fint gavekort som bevis for købet, som du nemt og hurtigt kan printe selv eller få leveret med posten. Og gavekøbet fungerer som en donation til Folkekirkens Nødhjælps gedeprojekter i verdens fattigste lande.

Desuden har Folkekirkens Nødhjælp indgået samarbejder med virksomheder og kunstnere, så man sammen med velgørenhedsgaven og et print-selv-gavekort får en fysisk gave – eksempelvis i form af en flot kunstplakat eller en chokoladeged.

Fundraiser i Folkekirkens Nødhjælp Kim Skytte tog til konference i Holland i oktober 2005 for at blive inspireret til nye ideer. På en Masterclass om innovation skubbede underviseren en propfyldt flyttekasse ud på gulvet og åbnede Pandoras æske:

“Op af kassen trak han en avisoverskrift fra en engelsk avis. Oversat til dansk stod der: “Årets julegaver er en iPod og en ged”. IPod’en var Apples nye musikgadget, og geden var en julegave, som man kunne købe af den britiske ngo Oxfam. Når man købte en ged, donerede man til velgørenhed og levede samtidig op til forpligtelsen om at give en gave juleaften. Jeg tænkte straks, at den ide skal jeg bare hjem og sætte i værk til jul i Folkekirkens Nødhjælp,” fortæller Kim Skytte, der var fundraiser i Folkekirkens Nødhjælp frem til 2014.

Helt ny ide at give velgørenhed i julegave

Men da Kim Skytte kom hjem til Nørregade, måtte han væbne sig med et års tålmodighed. For alle kunne se, at ideen var så god, at den skulle udvikles og behandles ordentligt – ikke jappes af sted.  

Og sådan blev det.  

I 2006 lancerede Folkekirkens Nødhjælp kampagnen Giv en Ged. Et udvalg af velgørenhedsgaver sat smukt op med foto og pris, så det lignede et varekatalog fra et stormagasin.     

“Det var nyt, at en udviklingsorganisation solgte internationalt hjælpearbejde som et produkt, der kunne lægges under juletræet – at man kunne give en donation i julegave,” siger Kim Skytte.    

Ideen kom i alle medier

Konceptet fik da også folk til at løfte øjenbrynene. For hvad var det nu for noget, at man kunne donere til velgørenhed ved at give en gave?

Daværende generalsekretær Henrik Stubkjær var inviteret i tv for at fortælle om ideen og havde I dagens anledning lånt en ged, som gik med ham i Go’ Morgen Danmark-studiet. Efter udsendelsen eksploderede historien i alle medier.

Solgte for 10 millioner kroner første år

Danskerne tog godt imod geden, der bragte et smil ind i det ellers alvorlige arbejde.

I 2006 var pengene i mange familier rigelige. Man havde allerede givet hinanden samtalekøkkener, rejser og biler, så at give til verdens fattigste på denne måde var lige i øjet.  

“Jeg tror, at vi med gede-kampagnen blev relevant for unge. Vi solgte velgørenhedsgaver for 10 millioner kroner det første år. Men det, der gjorde allerstørst indtryk på mig var, at folk ved at købe gaverne støttede det langsigtede, bæredygtige udviklingsarbejde. Almindeligvis er det katastrofearbejdet, som folk støtter,” siger Kim Skytte.   

Det første år var landsbyer i Malawi på forhånd udvalgt til at modtage geder og vejledninger i gedehold. Efterfølgende fik også mennesker i mange andre af Folkekirkens Nødhjælps projektlande geder. 

Smilende pige står med en ged i Kenya - Giv en ged

Gedesalget gik frem – og tilbage – og går frem  

I årene, der fulgte, blev geden diskuteret både ude og hjemme. Hvor blev gederne egentlig købt? Kunne man få for mange geder? Ville de sprede ørken, når de åd sig gennem i forvejen udpinte områder.  

Folkekirkens Nødhjælps frivillige agronomer rejste ud på inspektion og rapporterede positivt tilbage. Gederne skabte ikke problemer. De skabte muligheder.  

Da også andre organisationer fik velgørenhedsgaver i stor stil, faldt salget – meget. Men nu ville heldet, at to af Folkekirkens Nødhjælps ambassadører skuespillerne Rasmus Botoft og Martin Buch bød sig til. De talte geden op gennem små videoer på Facebook med deres kendte figurer Fritz og Poul. Og salgstallene steg. 

Velgørenhedsgaver er kommet for at blive

Siden er udvalget i gavekataloget hvert år justeret efter behov; klimagaver, solcellelamper, benproteser. Desuden har Folkekirkens Nødhjælp indgået samarbejder med virksomheder og kunstnere, så man sammen med velgørenhedsgaven og et print-selv-gavekort får en fysisk gave, der kan lægges under træet, fortæller Thilde Marie Skaanning, der er projektleder for Giv-en-Ged-kampagnen:  

“Vi sælger for eksempel en kunstplakat og chokoladeged, som både er mandelgave og donation. Vi har også DIY-gaver (gør-det-selv-gaver) – for eksempel perlegeder, så bedstefar kan få en perleplade lavet af barnebarnet og en ged i samme pakke. Lidt til bedstefar og lidt til verdens fattigste – alt sammen pakket ind i kærlighed. Men den helt almindelige ged er og bliver helten.”  

Twitter LinkedIn Facebook