Støt

Willy Nygaard, Næstved

Fakta
  • Willy Nygaard, 63 år
  • Næstved Møbelgenbrug
  • Efterlønner i tre år og genbrugsfrivillig i 2½ år
  • 1 ugentlig vagt og lejlighedsvis med ude at hente møbler, ting og sager, som bliver doneret til butikken
  • Regnskabsfører i butikken

Da Willy Nygaard, 63 år, gik på efterløn som 60-årig – mens hans kone stadig var ’arbejdsramt’ - begyndte hans dejlige, stråtækte hus i landlige omgivelser pludselig at føles som en lidt for stram ramme om hans nye liv som efterlønner.

”Der kom kun posten - og så skorstensfejeren to gange om året, og jeg vil gerne have, at der sker noget! Jeg er tidligere forsikringsmand og vant til at besøge mange kunder, så jeg gav mig til at søge frivilligjobs på nettet”, fortæller Willy Nygaard.

Her søgte Folkekirkens Nødhjælps Møbelgenbrug i Næstved frivillige, og Willy besøgte butikken for at se, hvad det var for noget. Før han så sig om, var han dybt involveret i arbejdet. I dag er han regnskabsfører, har en ugentlig eftermiddag i butikken og er med til at hente møbler og ting og sager, når der er brug for ekstra hænder.

Mange mandlige frivillige

Butikken i Næstved er en møbelbutik, og derfor er der flere mænd blandt de frivillige end i de traditionelle genbrugsbutikker.

Der er 21 medarbejdere i butikken; ni kvinder og 12 mænd. Og der mangler både flere kvinder og flere mænd! Der skal kræfter til at hente møbler og rydde dødsboer, arrangere udstillingen i butikken og hjælpe kunderne, når de gerne vil købe netop det spisebord, der står midt i butikken.

”Men det vi kan gøre for at tjene penge til sagen, det forsøger vi at gøre”, siger Willy.

Vi skal give kunderne en oplevelse af at være velkomne, så snart de kommer ind i butikken.

Willy Nygaard

Kunderne i centrum

For Willy Nygaard er kunderne i centrum, og han er ivrig fortaler for, at man som genbrugsfrivillig skal være mere sælger end ekspedient i butikken.

”Vi skal give kunderne en oplevelse af at være velkomne, så snart de kommer ind i butikken. Selvfølgelig skal de have lov at kigge selv, men vi skal sørge for at vende tilbage til dem og spørge, om vi kan hjælpe. Vi skal give dem en fornemmelse af, at vi er der for deres skyld, og positiv opmærksomhed betyder også, at folk husker os, når de står i en situation, hvor de fx skal afhænde et dødsbo”, siger Willy.

Genbrugsfrivillig Willy Nygaard

"Som frivillig er man stadig en del af ’verden’"

Fakta

  • Willy Nygaard, 63 år
  • Næstved Møbelgenbrug
  • Efterlønner i tre år og genbrugsfrivillig i 2½ år
  • 1 ugentlig vagt og lejlighedsvis med ude at hente møbler, ting og sager, som bliver doneret til butikken
  • Regnskabsfører i butikken

Da Willy Nygaard, 63 år, gik på efterløn som 60-årig – mens hans kone stadig var ’arbejdsramt’ - begyndte hans dejlige, stråtækte hus i landlige omgivelser pludselig at føles som en lidt for stram ramme om hans nye liv som efterlønner.

”Der kom kun posten - og så skorstensfejeren to gange om året, og jeg vil gerne have, at der sker noget! Jeg er tidligere forsikringsmand og vant til at besøge mange kunder, så jeg gav mig til at søge frivilligjobs på nettet”, fortæller Willy Nygaard.

Her søgte Folkekirkens Nødhjælps Møbelgenbrug i Næstved frivillige, og Willy besøgte butikken for at se, hvad det var for noget. Før han så sig om, var han dybt involveret i arbejdet. I dag er han regnskabsfører, har en ugentlig eftermiddag i butikken og er med til at hente møbler og ting og sager, når der er brug for ekstra hænder.

Mange mandlige frivillige i genbrugsbutikkerne

Butikken i Næstved er en møbelbutik, og derfor er der flere mænd blandt de frivillige end i de traditionelle genbrugsbutikker.

Der er 21 medarbejdere i butikken; ni kvinder og 12 mænd. Og der mangler både flere kvinder og flere mænd! Der skal kræfter til at hente møbler og rydde dødsboer, arrangere udstillingen i butikken og hjælpe kunderne, når de gerne vil købe netop det spisebord, der står midt i butikken.

”Men det vi kan gøre for at tjene penge til sagen, det forsøger vi at gøre”, siger Willy.

Kunderne i centrum

Vi skal give kunderne en oplevelse af at være velkomne, så snart de kommer ind i butikken.

Willy Nygaard

For Willy Nygaard er kunderne i centrum, og han er ivrig fortaler for, at man som genbrugsfrivillig skal være mere sælger end ekspedient i butikken.

”Vi skal give kunderne en oplevelse af at være velkomne, så snart de kommer ind i butikken. Selvfølgelig skal de have lov at kigge selv, men vi skal sørge for at vende tilbage til dem og spørge, om vi kan hjælpe. Vi skal give dem en fornemmelse af, at vi er der for deres skyld, og positiv opmærksomhed betyder også, at folk husker os, når de står i en situation, hvor de fx skal afhænde et dødsbo”, siger Willy.

Alt kan sælges

Selv om butikken i Næstved er en møbelbutik, udgør småting og nips over halvdelen af salget – og mange bække små giver penge i kassen, som Willy siger. I det hele taget er der næsten ikke grænser for, hvad der kan sælges.

”Somme tider får vi så dårlige ting med, og jeg tænker: Det kan ikke sælges! Det kan vi lige så godt smide ud med det samme. Men tingene bliver solgt, og jeg må bare erkende, at vi ikke ved, hvad kunderne vil have. Smag og behag er virkelig forskellige”, siger Willy Nygaard.

Butikken fik på et tidspunkt en gammel, halvrådden dragkiste fra 1870’erne ind. Den stod i sin originale udformning og så trist ud i en evighed, og ingen troede til sidst på, at den kunne sælges.

”Men en dag kom en fyr, der har et gammelt træskib liggende i Næstved Havn. Han vidste præcis, hvordan han ville restaurere den gamle kiste, så den kunne komme op at stå på hans skib”, siger Willy Nygaard.

Kunderne giver energi

Som frivillig skal man være rummelig og have let til smil, og man skal være beredt på lidt af hvert. Men det, der giver Willy Nygaard mest energi i arbejdet, er netop oplevelserne med butikkens meget forskellige kunder.

”Der kommer opkøbere fra København, som er på jagt efter gode fund. Der kommer folk, som bare skal slå tiden ihjel, mens barnet er til dans – og der kommer folk, der har det svært, og som trænger til nogen at snakke med. Det kan være en tidligere hjemløs, der har fået et lille beløb af kommunen til at etablere sig for, og som har brug for hjælp til at finde nogle møbler”, siger Willy Nygaard.

Som frivillig får man faktisk præcis det, mange efterlyser, når de holder op med at arbejde, mener Willy Nygaard.

”Ud over at støtte en god sag får jeg masser af gode og positive oplevelser med kunderne – og med kollegerne. Som frivillig er man stadig en del af ’verden’ - og man har noget at bidrage med og snakke om, når man kommer hjem”, siger Willy Nygaard.

Bliv genbrugsfrivillig