Støt

Ny lille kiks kan gøre stor forskel

15.06.2015

©Sisse Strøyer

Smilene var brede og ordene varme i Allinges sommersol. Midtpunktet for glæden lå pakket ind to og to i cellofan med logo fra Folkekirkens Nødhjælp, Arla Food, Dansk Industri og flere andre:

To små lyse kiks med creme i midten, som lidt ligner de søde, vi snupper til kaffen.

Ikke bare endnu en usund kiks

Kiksen var den første prototype på en nyudviklet, banebrydende proteinkiks, som skal være med til at forbedre ernæringen i Etiopien.

Kiksen er blevet til efter et usædvanligt samarbejde mellem flere private virksomheder, en NGO og en international organisation fra FN-familien.

Inde i kiksene er der protein fra quinoa og valle, og der er tilsat vitaminer og mineraler. Kiksene skal give fattige i Etiopien et nødvendigt tilskud til deres kost.

Etiopien-erfaring

Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær, fortalte, hvordan Folkekirkens Nødhjælp har hjulpet med kendskab til dyrkning af quinoa og med viden om forholdene hos bønder og myndigheder i Etiopien.

”Vores samarbejde på tværs er en del af den nye fortælling, vi skal skabe om Danmarks udviklingsbistand. Vi og erhvervslivet er ikke modsætninger, vi kan bidrage med noget forskelligt”, sagde Birgitte Qvist-Sørensen.

Landmænds generations-perspektiv

Arla-direktør Kasper Thormod Nielsen lagde sin strategi frem. Han fortalte, hvordan Arla ser Afrika som en langsigtet investering, der passer godt til de landmænd, der ejer Arla, fordi de er vant til at arbejde roligt mod et mål generation efter generation.

”Vi tror på mulighederne i Afrika, men vi har ikke været på jorden i landene som Folkekirkens Nødhjælp, så vi kan bruge jeres lokale viden. Jeres nye kampagne, ”Det er dansk at dele”, er ret fantastisk. Danmark er respekteret ude i verden for at hjælpe. Vi har et ry for at have reelle hensigter. Derfor kan vi noget sammen”, sagde Kasper Thormod Nielsen.

Ordentlig ernæring kræver storskala-produktion

Henrik Gundelach fra den internationale organisation Gain (Global Alliance For Improved Nutrition) gav de hårde fakta: 800 millioner mennesker sulter. 2 milliarder mennesker får ikke mineraler og vitaminer nok. 

”Traditionelle udviklingsprojekter er ikke nok til at skabe store løft i den nødvendige skala. Hvis det skal holde og virke på den lange bane, skal der være en holdbar kommerciel vej for produktion og til et marked”, sagde Henrik Gundelach.

Danske virksomheder har kig på Afrika

Det marked er der, mente underdirektør Peter Thagesen fra Dansk Industri:

”10 af de 16 hurtigst voksende markeder i verden er i Afrika. Danske virksomheder har appetit på Afrika, men det er svære forhold. Derfor har vi behov for partnerskaberne”, sagde Peter Thagesen

Andelsbevægelsen inspirerer stadig

Flemming Nør-Pedersen, direktør i Dansk Landbrug, satte tidsperspektiv på det hele:

”I Danmark har vi erfaring med at skabe ting til fælleskab i andelsbevægeler. Tænk på, at vi heller ikke kunne udvikle vores land selv i Danmark, når vi går 100 eller 150 år tilbage. Så gik vi sammen i andelsmejerier. De ting, der virkede for os, kan vi hjælpe med i Afrika.”

Det var Peter Tagesen fra Dansk industri enig i:

”Danmark skal være med i Afrika, hvor det ofte er Kina, Rusland og Saudi Arabien, der fylder i investeringerne. Vi har en helt anden tilgang end dem.”

Udvikling i partnerskab

Birgitte Qvist-Sørensen, der var vært for kikse-mødet i Allinge, samlede op:

”En af grundene til, at det dette samarbejde på tværs er gået så godt, er, at der ikke har været penge imellem os. Arla betaler ikke Folkekirkens Nødhjælp for noget. Vi er hver især med, fordi vi kan se mulighederne. Det en god drivkraft. Men der skal selvfølgelig være midler til, at Folkekirkens Nødhjælp kan arbejde i Etiopien, siger generalsekretæren for Folkekirkens Nødhjælp.

Og de små kiks

De skal udvikles endnu mere!

Partnerne skal i fællesskab se på

  • hvordan afgrøderne kan dyrkes bedre
  • hvordan fattige bønder kan uddannes mere
  • og hvordan sult og underernæring kan afløses af styrke og sundhed.